🌸 گلبرگی از مصحف 🌸
🔉 ترتیل آیاتی از جزء بیستم با صوت «سیدعلی بابازاده»
📖 سوره مبارکه نمل 59 تا 66
🌿 قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَسَلَامٌ عَلَىٰ عِبَادِهِ الَّذِينَ اصْطَفَىٰ ۗ آللَّهُ خَيْرٌ أَمَّا يُشْرِكُونَ ﴿٥٩﴾
🌿 أَمَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَأَنْزَلَ لَكُمْ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَنْبَتْنَا بِهِ حَدَائِقَ ذَاتَ بَهْجَةٍ مَا كَانَ لَكُمْ أَنْ تُنْبِتُوا شَجَرَهَا ۗ أَإِلَٰهٌ مَعَ اللَّهِ ۚ بَلْ هُمْ قَوْمٌ يَعْدِلُونَ ﴿٦٠﴾
🌿 أَمَّنْ جَعَلَ الْأَرْضَ قَرَارًا وَجَعَلَ خِلَالَهَا أَنْهَارًا وَجَعَلَ لَهَا رَوَاسِيَ وَجَعَلَ بَيْنَ الْبَحْرَيْنِ حَاجِزًا ۗ أَإِلَٰهٌ مَعَ اللَّهِ ۚ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ ﴿٦١﴾
🌿 أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ ۗ أَإِلَٰهٌ مَعَ اللَّهِ ۚ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونَ ﴿٦٢﴾
🌿 أَمَّنْ يَهْدِيكُمْ فِي ظُلُمَاتِ الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَنْ يُرْسِلُ الرِّيَاحَ بُشْرًا بَيْنَ يَدَيْ رَحْمَتِهِ ۗ أَإِلَٰهٌ مَعَ اللَّهِ ۚ تَعَالَى اللَّهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ ﴿٦٣﴾
🌿 أَمَّنْ يَبْدَأُ الْخَلْق ثُمَّ يُعِيدُهُ وَمَنْ يَرْزُقُكُمْ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ ۗ أَإِلَٰهٌ مَعَ اللَّهِ ۚ قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ ﴿٦٤﴾
🌿 قُلْ لَا يَعْلَمُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الْغَيْبَ إِلَّا اللَّهُ ۚ وَمَا يَشْعُرُونَ أَيَّانَ يُبْعَثُونَ ﴿٦٥﴾
🌿 بَلِ ادَّارَكَ عِلْمُهُمْ فِي الْآخِرَةِ ۚ بَلْ هُمْ فِي شَكٍّ مِنْهَا ۖ بَلْ هُمْ مِنْهَا عَمُونَ ﴿٦٦﴾
🌿 أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ
🔸 كيست آن كه هرگاه درماندهاى او را بخواند اجابت نمايد و بدى و ناخوشى را برطرف كند و شما را جانشينان (خود در) زمين قرار دهد؟ آيا جز خداوند معبودى هست؟
👈 به عقیده مفسرین در روايات و تفاسير درباره این آیه مطلبی نیامده که براى استجابت دعا نقشى باشد، لكن مردم به خاطر تناسب محتواى آيه تبّركاً آن را مىخوانند و مانعى هم ندارد.
🔹 مناجات با خداى سبحان و راز و نياز با او كارى پسنديده و لازم است. دعا به درگاه او و درخواست حل مشكلات خصوصاً هنگام درماندگى براى همگان ضرورى است.
📌 در روايات مىخوانيم: نمونه مضطرّ واقعى امام زمان (عج) است و بدترين سوء «وَ يَكْشِفُ السُّوءَ» سلطه كفّار است كه در زمان آن حضرت برطرف مىشود و نمونه «يَجْعَلُكُمْ خُلَفاءَ» حكومت صالحان در آن زمان است.
🖌 هر جا كه دعا مستجاب نشود دليلى دارد:
▪️ دعاى ما طلبِ خير نبوده و ما گمان مىكرديم خير است
▪️ نحوه درخواست، جدّى و همراه با درماندگى نبوده است
▪️ در دعا اخلاص نداشتهايم، يعنى اگر به درگاه خداوند رو كردهايم، به ديگران نيز چشم اميد داشتهايم
▪️ البتّه گاهى به جاى استجابتِ آنچه مىخواهيم، خداوند حكيم مشابه آن را به ما مىدهد و گاهى به جاى خواسته ما كه نزد خداوند به مصلحت ما نيست، خداوند بلائى از ما دور مىكند و گاهى به جاى برآوردن حاجت در دنيا، در قيامت جبران مىكند و گاهى به جاى لطف به ما، به نسل ما لطف مىكند كه همه اين مطالب در روايات آمده است
🖊 اجابتِ مضطرّ، كارى است الهى ولى سنّت الهى را تغيير نمىدهد. مثلًا سنّت خداوند آن است كه مردم به نحوى بايد از دنيا بروند و همه انسانها در لحظه احتضار، مضطرّند و اگر خداوند به همه جواب مثبت دهد بايد قانون مرگ را لغو كند.
دیدگاهتان را بنویسید