???? مقطع زیبا با صدای استاد شیخ شحات محمد انور
???? سوره مبارکه حاقه آیات ۲۱ تا ۳۷
???? وأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِشِمَالِهِ فَيَقُولُ يَا لَيْتَنِي لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ ﴿٢٥﴾
و اما کسی که پرونده اعمالش را به دست چپش دهند، می گوید: ای کاش پروندهام را دریافت نمیکردم.
???? ادامه تحلیل:
???? در فراز بعد استاد وارد مقام «حجاز» میشود. البته تنوع در این فراز زیاد است و چند جنس و ثلاثی مختلف را میشنویم:
???? «وَأَمَّا مَنْ» ثلاثی رست از درجه هشتم تا ششم*
???? «أُوتِيَ كِتَابَهُ بِشِمَالِهِ فَيَقُولُ» مقام «حسینی عُشیران» از درجه سوم دیوان اساسی تا درجه پنجم دیوان ماقبل اساسی (۶ درجه)**
???? در «يَا لَيْتَنِي» به جنس حجاز اشاره و سپس در «لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ» فرود مقام حجاز اجرا میشود.
این قسمت میتواند یک مقام حجازکار (حجاز – حجاز منفصل) باشد، اما استاد در عبارت «لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ» به نت اختصاصی حجازکار (درجه هفتم) اشارهای نمیکند و فراز را به صورت حجاز خالص پایان میدهد.
???? توضیحات:
*ابتدای این فراز همچنان بوی سگاه میدهد و در «وَأَمَّا مَنْ» ثلاثی انتهایی مقام سگاه را میشنویم که قاعدتا باید ثلاثی رست باشد.
اما در عمل کمی متفاوت است و درجه هفتم سگاه (درجه دوم رست) ربعپرده بالاتر اجرا شده و این حرکت در سگاه معمول و متداول است.
**در عبارت «كِتَابَهُ» به نتی اشاره میشود که متعلق به بیات خالص است و نه حسینی عشیران (درجه پنجم بیات با حسینی عشیران ربعپرده تفاوت دارد). اشاره به این درجه نیز میان قاریان و به ویژه هنگام ورود به حجاز بسیار معمول است.
دیدگاهتان را بنویسید