? گلبرگی از مصحف ?
? ترتیل آیاتی از جزء نوزدهم با صوت «حمید حسینی»
? سوره مبارکه شعراء 69 تا 89
? وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ إِبْرَاهِيمَ ﴿٦٩﴾
? إِذْ قَالَ لِأَبِيهِ وَقَوْمِهِ مَا تَعْبُدُونَ ﴿٧٠﴾
? قَالُوا نَعْبُدُ أَصْنَامًا فَنَظَلُّ لَهَا عَاكِفِينَ ﴿٧١﴾
? قَالَ هَلْ يَسْمَعُونَكُمْ إِذْ تَدْعُونَ ﴿٧٢﴾
? أَوْ يَنْفَعُونَكُمْ أَوْ يَضُرُّونَ ﴿٧٣﴾
? قَالُوا بَلْ وَجَدْنَا آبَاءَنَا كَذَٰلِكَ يَفْعَلُونَ ﴿٧٤﴾
? قَالَ أَفَرَأَيْتُمْ مَا كُنْتُمْ تَعْبُدُونَ ﴿٧٥﴾
? أَنْتُمْ وَآبَاؤُكُمُ الْأَقْدَمُونَ ﴿٧٦﴾
? فَإِنَّهُمْ عَدُوٌّ لِي إِلَّا رَبَّ الْعَالَمِينَ ﴿٧٧﴾
? الَّذِي خَلَقَنِي فَهُوَ يَهْدِينِ ﴿٧٨﴾
? وَالَّذِي هُوَ يُطْعِمُنِي وَيَسْقِينِ ﴿٧٩﴾
? وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ ﴿٨٠﴾
? وَالَّذِي يُمِيتُنِي ثُمَّ يُحْيِينِ ﴿٨١﴾
? وَالَّذِي أَطْمَعُ أَنْ يَغْفِرَ لِي خَطِيئَتِي يَوْمَ الدِّينِ ﴿٨٢﴾
? رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ ﴿٨٣﴾
? وَاجْعَلْ لِي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ ﴿٨٤﴾
? وَاجْعَلْنِي مِنْ وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ ﴿٨٥﴾
? وَاغْفِرْ لِأَبِي إِنَّهُ كَانَ مِنَ الضَّالِّينَ ﴿٨٦﴾
? وَلَا تُخْزِنِي يَوْمَ يُبْعَثُونَ ﴿٨٧﴾
? يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ ﴿٨٨﴾
? إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ ﴿٨٩﴾
? اى پيامبر! سرگذشت ابراهيم را بر مردم بخوان
? سنّتها و قوانين حاكم برتاريخ، ثابت است. تاريخ ديروز مىتواند براى امروز درس باشد. پيامبر اسلام(ص) نیز مأمور حفظ تاريخ انبياى قبل از خود است
? بعد از حضرت موسى(ع) كه نامش بيش از 130 مرتبه در قرآن آمده، نام حضرت ابراهيم بيش از ديگر پيامبران و حدود هفتاد مرتبه در قرآن تکرار شده است
? چون حضرت ابراهيم(ع) مورد ستايش همه گروههاى يهودى و مسيحى است بيان تاريخ او براى اهلكتاب زمان پيامبر و همچنين برای مسلمانان درسآموز خواهد بود
? إِذْ قالَ لِأَبِيهِ وَ قَوْمِهِ ما تَعْبُدُونَ
? ابراهیم(ع) به پدر و قومش گفت: شما چه مىپرستيد؟ گفتند: بتهايى را مىپرستيم كه همواره ملازم آنهاييم
▫️ بر اساس روايات مراد از كلمهى «أب» در اين آيه آزر عموى ابراهيم است وهمگی پیامبران از پدرانی موحد بودند
? قَالَ هَلْ يَسْمَعُونَكُمْ إِذْ تَدْعُونَ
? ابراهيم گفت: آيا هر گاه آن بتها را مىخوانيد يا دعا مىكنيد سخن شما را مىشنوند؟ يا به شما سود و زيانى مىرسانند؟ بتپرستان گفتند: نه. ما آنان را میپرستیم چون پدرانمان اينگونه پرستش مىكردند.
? اصولا تقليد از اهل علم و دانشمندان وسيله تكامل و رشد و ترقّى است، ولى تقلید از عوام سبب تحجّر و جمود است و پايبندى بىچون و چرا به سنّتها و آداب ملّى و قومى، سبب تخدير جامعه و سدّ راه فكر و نوآورى و مانع شناخت حقيقت است
? فَإِنَّهُمْ عَدُوٌّ لِي إِلَّا رَبَّ الْعَالَمِينَ
? جز خدايى كه ربّ العالمين است همه معبودها دشمن ما مىشوند زيرا بتها در قيامت به سخن در آمده، عليه بتپرستان شكايت خواهند كرد
دیدگاهتان را بنویسید