? گلبرگی از مصحف ?
? ترتیل آیاتی از جزء بیستوششم با صوت «علیرضا رحمانی»
? سوره مبارکه محمد 4 تا 12
? فَإِذَا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ حَتَّىٰ إِذَا أَثْخَنْتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَإِمَّا فِدَاءً حَتَّىٰ تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا ۚ ذَٰلِكَ وَلَوْ يَشَاءُ اللَّهُ لَانْتَصَرَ مِنْهُمْ وَلَٰكِنْ لِيَبْلُوَ بَعْضَكُمْ بِبَعْضٍ ۗ وَالَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَلَنْ يُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ ﴿٤﴾
? سَيَهْدِيهِمْ وَيُصْلِـحُ بَالَهُمْ ﴿٥﴾
? وَيُدْخِلُهُمُ الْجَنَّةَ عَرَّفَهَا لَهُمْ ﴿٦﴾
? يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ ﴿٧﴾
? وَالَّذِينَ كَفَرُوا فَتَعْسًا لَهُمْ وَأَضَلَّ أَعْمَالَهُمْ ﴿٨﴾
? ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ كَرِهُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأَحْبَطَ أَعْمَالَهُمْ ﴿٩﴾
? أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ ۚ دَمَّرَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ ۖ وَلِلْكَافِرِينَ أَمْثَالُهَا ﴿١٠﴾
? ذَٰلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ مَوْلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَأَنَّ الْكَافِرِينَ لَا مَوْلَىٰ لَهُمْ ﴿١١﴾
? إِنَّ اللَّهَ يُدْخِلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ۖ وَالَّذِينَ كَفَرُوا يَتَمَتَّعُونَ وَيَأْكُلُونَ كَمَا تَأْكُلُ الْأَنْعَامُ وَالنَّارُ مَثْوًى لَهُمْ ﴿١٢﴾
? هرگاه در ميدان جنگ با کافران روبرو شديد، گردنهايشان را بزنيد تا آن كه آنان را از پا درآوريد و چون در دست شما اسير شوند آنان را سخت ببنديد تا فرار نكنند. سپس يا بر آنان منّت نهيد و آزادشان كنيد يا با گرفتن فديه و عوض رهايشان كنيد
? اين است دستور خداوند و اگر خداوند اراده مىكرد از طريق صاعقه و زلزله و ديگر بلايا از آن كفّار انتقام مىكشيد ولى خدا فرمان جنگ داد تا برخى از شما را به وسيله برخى ديگر بيازماید. و كسانى كه در راه خدا كشته شدند، هرگز خداوند اعمالشان را از بين نمىبرد
? اين آيه مربوط به ميدان نبرد است، يعنى در صحنه جنگ كه كافران در برابر شما ايستادهاند و قصد از ميان برداشتن شما را دارند شما با قاطعيّت و صلابت بجنگيد و آنان را بكشيد و پس از غلبه كامل بر آنان و اطمينان از درهم شكستن قواى دشمن اسير بگيريد و پس از پايان جنگ هرگونه كه رهبر اسلامى مصلحت دانست، در قبال گرفتن عوض يا بدون آن، اسيران را آزاد كنيد:
? لذا برخى كه گمان كردهاند آيه مىگويد: هر كافرى را هركجا يافتيد بكشيد، به واژه «حرب» به معناى جنگ و مسئله اسارت كه در جنگ پيش مىآيد، توجّهى نكردهاند
? فلسفه جهاد در اسلام چند امر است:
▪️ براى دفاع از خود يا ديگر مظلومان
▪️ به جهت برانداختن فساد و فتنه
▪️ براى حفظ مراكز توحيدى
▪️ براى دفاع از احكام و حدود الهى
? از پيامبر(ص) سؤال شد كه شهيد كيست؟ آيا كسى كه با انگيزه به رخ كشيدن شجاعت خود و يا به خاطر تعصّبات خانوادگى و قومى و يا از روى ريا و خودنمايى جنگيده و جان خود را از دست داده شهيد است؟
? حضرت فرمودند: شهید كسى است كه براى اعتلاى راه خدا جنگيده باشد.
دیدگاهتان را بنویسید