رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به تحلیل رویکرد قرآنی امام حسین (ع) در واقعه عاشورا پرداخت و گفت: ایشان با تلاوت آیات مختلف، انبوهی از مضامین و دلالتها که دلالتهای سیاسی آن نیز پررنگ است، به مخاطب منتقل میکند.
به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام لکزایی در سومین نشست از سلسله نشستهای عاشورایی پژوهشکده تاریخ و سیره اهلبیت (ع) با عنوان «تحلیلی بر رویکرد قرآنی امام حسین (ع) در واقعه عاشورا» به تحلیل آیاتی که امام حسین (ع) از ابتدای حرکت خویش به سمت مکه و از مکه به کربلا قرائت فرمودهاند، پرداخت.
وی به اولین صحنه مواجهه مروان با امام حسین (ع) اشاره کرد و گفت: در اولین صحنهای که مروان، فرماندار مدینه به دستور یزید از حضرت (ع) میخواهد با یزید بیعت کند، حضرت (ع) آیه «إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ» را میخوانند و پس از آن میفرمایند فاتحه اسلام با آمدن کسی مانند یزید خوانده شده و اگر این حکومت تداوم یابد اسلام نابود میشود و سپس فرمودند «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا»؛ تلاوت این آیه علامت این بود که ما خاندانی طاهر هستیم و نمیتوانیم با کسی مانند یزید بیعت کنیم.
معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی به تلاوتهای دیگر امام اشاره و بیان کرد: وقتی حضرت (ع) تصمیم میگیرند به سمت مکه بروند، همان آیاتی که موسی (ع) هنگام عزیمت به مدین خواندند را تلاوت کردند؛ در ابتدا آمده است «وَجَاءَ رَجُلٌ مِنْ أَقْصَی الْمَدِینَةِ یَسْعَی قَالَ یَا مُوسَی إِنَّ الْمَلَأَ یَأْتَمِرُونَ بِکَ لِیَقْتُلُوکَ فَاخْرُجْ إِنِّی لَکَ مِنَ النَّاصِحِینَ»؛ یعنی یک کسی از کارمندان سطح پایین حکومتی فرعون که در بخشی کار میکرده که میتوانسته به محل جلسات فرعون با مشاورانش برود، با عجله خودش را به موسی (ع) رساند و به موسی (ع) گفت رسولان حکومتی فرعون داشتند مشورت میکردند که تو را بکشند، از مصر خارج شو که خیرخواه تو هستم.
وی ابراز داشت: امام حسین (ع) آیه ۲۱ سوره قصص را نیز تلاوت کرد «فَخَرَجَ مِنْهَا خَائِفًا یَتَرَقَّبُ قَالَ رَبِّ نَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ»؛ موسی (ع) از مصر در حالی خارج شد که میترسید و بر جانش خوف داشت و فرمود خدایا من را از ظالمین نجات بده، اینجا امام (ع) با تلاوت این آیه، وضعیتی که در آن قرار دارد را با وضعیتی که موسی (ع) در آن قرار گرفته بود شبیهسازی میکند.
حجت الاسلام والمسلمین لکزایی اظهار داشت: به این معنا که چگونه موسی (ع) با فرعون طرف است و فرعون میخواهد موسی (ع) را بکشد، وضعیت امام (ع) و یزید نیز چنین است و یزید را نباید یک حاکم اسلامی دانست، بلکه او نیز یک فرعون است که این مسند را تصرف کرده است؛ با تلاوت یک آیه انبوهی از مضامین و دلالتها که دلالتهای سیاسی آن نیز پررنگ است، به مخاطب منتقل میشود؛ چون اصل رسالت موسی (ع) نجات سیاسی مردم مصر بود.
وی افزود: وقتی امام (ع) وارد مکه شدند نیز آیه ۲۲ سوره قصص را خواندند که مربوط به ورود موسی (ع) به مدین است که میفرماید «وَلَمَّا تَوَجَّهَ تِلْقَاءَ مَدْیَنَ قَالَ عَسَی رَبِّی أَنْ یَهْدِیَنِی سَوَاءَ السَّبِیلِ»؛ وقتی وارد مدین شدند فرمودند «امید است که پروردگارم، مرا به راه راست هدایت کند».
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه نشست به برخورد امام (ع) با دریافت خبر شهادت یاران اشاره کرد و گفت: زمانی که خبر شهادت مسلم یا قیس بن مسهر صیداوی اسدی به امام (ع) رسید آیه «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا» را تلاوت فرمودند؛ این آیه مؤمنین را در دو گروه طبقهبندی میکند، کسانی که به عهدی که با خدا داشتند عمل کردند و نتیجه عمل آنها نیز شهادت در راه خدا شد و گروه دوم کسانی که دارند به عهد و پیمانی که با خدا بستند عمل میکنند و منتظر شهادتند.
دیدگاهتان را بنویسید